Het schooljaar 2016 – 2017 is Stal de Vries een pilot gestart in samenwerking met Kolom Praktijkschool Amsterdam Noord. Wekelijks bezoekt een groepje van 6 leerlingen Stal de Vries. Dit is 8 weken achter elkaar, vervolgens start de volgende groep van 6 leerlingen. Tijdens lesuren bij Stal de Vries leren de kinderen diverse dingen over en van paarden. De lessen worden gegeven door Marleen Kos (Kolom), Jan de Vries (Equine Assisted Coach) en Corrie Kuindersma (Stalmeester Stal de Vries).
De leerlingen leren omgaan met paarden, wat is een paard, hoe voelt een paard en hoe reageert een paard. De kinderen doen dit door interactie met de paarden. Ze poetsen de paarden waardoor ze in contact komen met het paard. Ze gaan met het paard lopen waardoor ze leren hoe een paard reageert op lichaamstaal en hoe je een paard leid. Wanneer een paard los loopt en je benadert het paard, hoe reageert het paard dan op jou.
Via al deze oefeningen leren de kinderen niet alleen veel over paarden maar ook veel over zichzelf.
De sessies hebben diverse resultaten. Een jongen met ADHD wordt helemaal rustig door de aandacht die hij aan het paard geeft en door de interactie met het paard.
Een mooi voorbeeld is een meisje dat heel bang was, ze wilde de paarden wel aaien maar verder durfde ze niet. Uiteindelijk heeft ze wel het paard gepoetst en er mee gelopen. Dit omdat zij dit toch wel heel graag wilde. Wij vonden dit allemaal super goed van haar. Toen dit meisje tijdens een interne stage bij de bovenbouw de klassen in moest durfde ze dit niet. De begeleidster vroeg het meisje terug te kijken naar de les bij de paarden en hoe eng zij dat vond, maar toch de paarden had aangeraakt en gepoetst.
‘ Ja juf dat druk ik nu, dus dan durf ik dit nu ook’.
En vervolgens liep ze vol zelfvertrouwen het lokaal binnen waar de vierde en vijfdejaarsleerlingen zaten.
*hieronder een artikel geschreven in het Noord Hollands Dagblad.